Składniki wizualnej identyfikacji firmy są jednym z istotnych składników budowania marki. Loga firm czy ich wyników są tak samo popularne jak te produkty. Są utożsamiane. Myśląc o pepsi-coli widzimy charakterystyczną butelkę, kojarzymy kolory, widzimy logo. Logo jest zasadniczym elementem systemu wizualnej identyfikacji firmy, jest graficznym podpisem marki. Można również powiedzieć, że istnieje taką skarbonką, do której przez lata składają się opinie milionów osób korzystających z produktów czy usług konkretnej firmy.
Na system identyfikacji wizualnej oprócz logo mogą tworzyć się wzory graficzne, kolory, kształty 3 d.
Te składniki widać na stronach internetowych, materiałach promocyjnych, drukach firmowych. Oczywistym wyborem jest odzież robocza . Mogą zatem być czapki robocze, koszule itd.
Elementy wizualnej identyfikacji firmy mają jej aurę, są jej fizyczną twarzą. Powinny być odbiciem branży. Na przykład, jeżeli firma sprzedaje nasiona roślin ogrodowych, powinna w swoim systemie identyfikacji użyć motywów nawiązujących do roślin – kształty liści, różne odcienie zielonego.
Poza tym elementy wizualnej identyfikacji firmy tworzą jej specyficzny obraz.