Linki zwrotne do strony pozycjonowanej z innych stron WWW to od początku funkcjonowania wyszukiwarki Google jeden z podstawowych faktorów rankingowych. Częste umieszczanie linku do danej witryny internetowej może oznaczać, że ta strona jest wartościowa i warto ją awansować w wynikach wyszukiwania. Jest to jak najbardziej sensowne założenie i sens ten nie znika nawet z powodu ubocznego skutku jakim jest spam. Ze zjawiskiem spamu notabene Google walczy w sposób efektywny, ignorując linki zwrotne z witryn spamowych.
Jak tworzyć profil linków aby był on skuteczny oraz gdzie lokować linki zwrotne do naszej witryny?
Odsyłacze można instalować na wielu rodzajach witryn. Mogą to być witryny publiczne, takie jak fora, komentarze pod publikacjami, portale ogłoszeniowe. Mogą to być blogi i strony zakładane w tak zwanych serwisach web 2.0. Są to różne systemy blogowe takie blogspot czy wordpress a także serwisy takie jak wix gdzie można zbudować za darmo stronę internetową. Bardzo istotnym sposobem kreowania miejsc pod mocne odnośniki jest stawianie stron internetowych na prywatnych domenach.
Bardzo ważką rzeczą jest by treść na stronie, na której chcemy umieścić odsyłacz była oryginalna, nie może być plagiatem. Nader dobrze, aby dany tekst był tematycznie powiązany z frazą, na którą pozycjonujemy witrynę, tzn.: aby zawierał tą frazę. Tworząc strony w prywatnych domenach należy pamiętać o zróżnicowaniu serwerów. Wszystkie miejscówki z linkiem zwrotnym winny być podlinkowane.
O ile odnośnik w witrynie będącej spamem nie będzie wzięty pod uwagę przez algorytm wyszukiwarki, to już bardzo duża ilość odnośników zbudowanych w jedną dobę z takich stron a nawet z witryn przyzwoitych może skutkować negatywnymi konsekwencjami. Nie ma jednoznacznej, jednej odpowiedzi jaka ma być dynamika przyrostu odsyłaczy zwrotnych dla każdej strony internetowej. Dwa odnośniki z wartościowych witryn mogą znaczyć więcej niż 150 ze stron o słabszych parametrach. Powinno się konsekwentnie budować profil i monitorować rezultaty. Dla stron na nowych domenach należy być ostrożnym z ilością dzienną stwarzanych linków. Rozważniej przez pierwsze dni dodawać po kilka, kilkanaście odnośników, robić nawet pauzy jednodniowe niż przesadzić. Notabene takie ilości odsyłaczy ze stron mocnych, dobrze podlinkowanych, mogą dać nader dobre efekty i może nie być potrzeby by ilości te zwiększać do jakiś niebotycznych rozmiarów.
Odsyłacze muszą posiadać atrybut dofollow. Pewna mała ilość dla zróżnicowania profilu może mieć nadany atrybut nofollow. Tylko linki z atrybutem dofollow posiadają znaczenie przy ocenie przez wyszukiwarkę Google, odnośnik nofollow jest pod kątem oceny witryny bez wartości.